Velkommen til diskusjonsforumet TECSEC.io. Her diskuterer vi teknologi og sikkerhet med likesinnede. Juniorer er like velkomne som seniorer. Skriv gjerne godt norsk, still spørsmål eller svar ut de som lurer på noe, og kom mer enn gjerne med erfaringer. Vi diskuterer løsninger og tanker rundt mobiltelefoner og operativsystemer som GrapheneOS/Android/Apple iOS, Raspberry PI prosjekter som Home Assistant, SDR-radio med mer, IoT enheter i hjemmene våre, Linux Debian, Ubuntu og andre distros, andre operativsystemer som Apple OS, Microsoft m.v.

Selfhosting: Kasm - Containerized Desktop Infrastructure (CDI)

Collapse
X
Collapse

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laffen
    Member
    • Aug 2025
    • 51

Selfhosting: Kasm - Containerized Desktop Infrastructure (CDI)

Click image for larger version

Name:	images?q=tbn:ANd9GcSw0173YW_BU8Yi6Ap0ElOYnL1NAw_1nKapew&s.png
Views:	5
Size:	6.1 KB
ID:	121

Har den siste uken jobber med å sette opp Kasm på eget stål i egen kjeller. Vurderte Authentic8, men blir for dyrt for en hobbysurfer som meg. Spurte Grok og ChatGPT om alterantiver, og Kasm kom klart opp som nummer 1.

Utrolig fornøyd. Nå surfer jeg via maskinen i kjeller uansett hvor jeg er, med større sikkerhet og mindre fotavtrykk der ute. Ganske grei skruing når det kommer til oppsett. Satte den først opp uten skjermkort/GPU, men har nå satt opp Ollama, så da ble et tidligere miningkort (RTX4070) satt i arbeid. 4 GB ram og i7 AMD prosessor. Funker som fly og har til med satt noen venner og familie med brukere uten at jeg opplever dårlig respons.

Viktig poeng er å sette opp persistant storage, så du kan etablere bookmarks og egne settings. Skal du kjøre hardcore OSINT og ikke legge igjen mer spor enn nødvendig, tipper jeg du setter opp et eget workspace uten persitant storage aktivert.

Det tøffe er at du, med persitant storage, også kan sette opp Signal (eller WhatsApp) native embedded i Kasm. Da kan du la mobilen være hjemme om du skal til land eller steder du ikke ønsker ha med telefonen. Så lenge du husker domenenavnet og innlogg til egen Kasmmaskin, er du good to go! Ringe og video virker også.

Understreker anbefaligen av å bruke 2FA - sånn dødsseriøst, serr, alvorlig talt. Just do it. Har du ikke Yubikey´s, går du til anskaffelse av et knippe nå og takk meg senere.

Kasm - shit works!

Erfaringer?

Working...